ارتباط سیستم عامل‌های قدیمی با رشد حملات بد‌افزاری

توقف استفاده از سیستم‌های خود‌پرداز بانکی (ATM) قدیمی تا سال 2019

معمولا بانک‌ها سعی می‌کنند خود را نسبت به حملات احتمالی به خود‌پرداز‌ها بی‌تفاوت نشان دهند. با وجود اینکه دستگاه‌های خود‌پرداز بیشتر از گذشته مورد هجوم بد‌افزار‌ها قرار می‌گیرند، اما تنها 19% از بانک‌ها از این موضوع ابراز نگرانی کرده‌اند. چنانچه مکانیزم‌های لازم برای جلوگیری از این تهدیدات به کار گرفته نشود، انتظار می‌رود دستگاه‌های خود‌پرداز با خطرات بیشتری مواجه شوند. اکثر دستگاه‌های خود‌پرداز مورد استفاده در هند، مجهز به سیستم عامل ویندوز XP هستند. رزرو بانک هند آخرین‌بار در تاریخ 21 ژانویه 2018، از این موضوع ابراز نگرانی کرده و ناچاراً باید فکری به حال سیستم عامل‌های قدیمی بکند.

مایکروسافت اولین‌بار در سال 2001، یعنی حدود 17 سال پیش، ویندوز XP را روانه بازار و در سال 2014 پشتیبانی از این سیستم عامل را متوقف کرد. از آن سال به بعد، مایکروسافت دیگر پچ‌های امنیتی جدیدی برای ویندوزXP منتشر نکرد. با این حال، بانک‌های هند همچنان از ویندوز XP که دیگر مثل گذشته از ایمنی بالایی برخوردار نبود استفاده می‌کردند.

در چنین شرایطی، بانک‌های هندی تصیمیم دارند سیستم عامل دستگاه‌های خود‌پرداز خود را تا ژانویه 2019 به‌روز کنند.

طبق گزارش eScan، چانچه موسسات مالی از رشد تهدیدات بد‌افزار‌ی و خطرات هکر‌ها آگاه باشند، میزان کلاهبرداری‌های بانکی کاهش پیدا خواهد کرد. کارکنان و مشتریان بانک باید به یک میزان با این خطرات آشنا شده و نسبت به بروز آن نگران باشند. در ادامه به نکاتی اشاره خواهیم کرد که با به کار‌گیری آنها می‌توان تا حد زیادی از اینگونه خطرات در امان ماند:

  1. هیچگاه هنگام ورود به سیستم بانکی، جزییات مربوط به اطلاعات شخصی خود را باز نگذارید.
  2. هنگام انجام معاملات و خرید‌های آنلاین، تلفن همراه خود را در اختیار افراد نا‌آشنایی مانند کارمند رستوران،‌ فروشنده سوپر مارکت، کارگر پمپ بنزین و غیره قرار ندهید.
  3. با نصب آنتی ویروسی معتبر، دایماَ گوشی هوشمند خود را اسکن کرده و به این شکل هر گونه اپلیکیشن و فعالیت مشکوک را شناسایی کنید.
  4. بهتر است به طور مدوام وضعیت حساب بانکی خود را بررسی کرده و در صورت مشاهده هر گونه مغایرت، فوراً مشکل را با بانک خود در میان بگذارید.