مراقب اخبار کذب منتشر شده در فضای مجازی باشید

آیا از صحت مطالبی که به‌صورت آنلاین مطالعه می‌کنید اطمینان کامل دارید؟

مدتی پیش خبر‌هایی کذبی در رابطه با در‌گذشت روآن اتکینسون (مستر بین معروف) در اینترنت منتشر شد. نکته قابل توجه این است که این نوع خبر‌ها بیشتر افراد مشهور را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

بهتر است از این به بعد مراقب اخباری که در رابطه با فوت افراد مشهوری که از طریق شبکه‌های اجتماعی مشاهده و یا از طریق ایمیل یا پیامک دریافت می‌کنید، باشید. قبل از اینکه چنین اخباری را با سایرین به اشتراک بگذارید، از طریق جست‌و‌جو کردن در وب‌سایت‌های معتبر مانند Google News، از درستی آنها اطمینان حاصل کنید. چنانچه خبر فوت فرد مشهوری صحت داشته باشد، به سرعت در بسیاری از وب‌سایت‌ها منتشر می‌شود.

کاربر با کلیک بر روی خبر دروغین مرگ روآن اتکینسون، به سمت دانلود ویروسی کشانده می‌شد که در نهایت به سیستم او نفوذ و آن را آلوده می‌کرد. ممکن است کاربر بدون آگاهی از خطر چنین خبر‌هایی، آنها را در شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک به اشتراک بگذارد، به این ترتیب سایرین با کلیک روی این لینک‌ها وارد وب‌سایت‌های آلوده به بد‌افزار یا اسکم خواهند شد. البته مقصد دقیق چنین وب‌سایت‌هایی ممکن است متغییر باشد.

در بعضی از موارد، کاربر وارد وب پیج ساختگی Security Error می‌شود که ادعا می‌کند عملکرد کامپیوتر شما به دلیل آلوده شدن به ویروس، متوقف شده است. در نتیجه نفوذ بد‌افزار‌ها به سیستم شما، فرد اسکمر می‌تواند به اطلاعات شخصی و بانکی شما دسترسی پیدا کرده و کنترل کامپیوتر‌تان را از طریق به سرقت بردن فایل‌ها و نصب بد‌افزار، به دست بگیرند.

در چنین مواقعی، ای‌اسکن توصیه‌هایی برای شما دارد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد:

  • از آنتی ویروس‌های قابل اطمینانی استفاده کنید که سیستم شما را ایمن کرده و همیشه شما را به سوی وب‌سایت‌های قانون و معتبر هدایت کند.
  • پیش از انتشار اخبار، درستی آنها را مورد بررسی قرار دهید.
  • فایر‌وال کامپیوتر را فعال کنید تا از خطرات و تهدیدات فضای شبکه و اینترنت در امان باشید.
  • هیچ وقت فریب وب‌سایت‌هایی که ظاهر موجهی دارند را نخورید.
  • قبل از مطالعه مطالب داخل اینترنت، از اعتبار وب‌سایت‌های منتشر کننده آن خبر اطمینان حاصل کنید.
  • اگر اعتبار وب‌سایت از دید گوگل شک بر‌انگیز بود، به سرعت آن را ببندید.

یک آنتی ویروس خوب می‌تواند سیستم را تمام تهدیدات اینترنتی، سارقان، ایمیل‌های فیشینگ و کلیه حملات ویروسی، ایمن نگه دارد. پیش از نصب آنتی ویروس، قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن مانند Web Safe ،Identity Protection ،Domain and IP Reputation Checker ،Virus Control و Anti-Spam را مورد بررسی قرار دهید تا از امنیت کامل سیستم خود مطمئن شوید. از جمله نرم‌افزار‌های آنتی ویروسی که تمامی این امکانات و ویژگی‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد eScan Total Security Suite with Cloud Security است.