تازه‌های فناوری و تاثیر آن بر امنیت داده

مهارت به‌کارگیری فناوری روز و پشتیبانی دولت جهت کاهش خطرات سایبری

از زمان اختراع کامپیوتر تا به امروز، جهان دست‌خوش تغییرات متعددی شده است. امروزه فناوری، به بخشی جدا نشدنی از زندگی انسان‌ را تشکیل می‌دهد. در عصر حاضر، ما انسان‌ها چه در زندگی شخصی و چه در زندگی کاری، به شدت به تکنولوژی وابسته شده‌ایم. درگیر شدن بشر با فناوری روز اجتناب نا‌پذیر است، و حتی کوچک‌ترین فعالیت‌ها مانند پرداخت قبوض و خرید آنلاین از فروشگاه‌ها را نیز شامل می‌شود.

کسب‌‌و‌کار‌ها با به خدمت گرفتن فناوری، سعی درارند پاسخگوی نیاز‌های متنوع مشتریان‌شان باشند. کسب‌و‌کار‌های این دوره با تکیه بر فناوری و صرفه جویی در وقت، در تلاشند تا انتظارات مصرف کنندگان را تحت پوشش قرار دهند. شرکت‌های مشتری محور بر اساس مدل کسب‌و‌کاریشان ناگزیرند برای بقا، بیش از سایرین از فناوری استفاده کنند.

هم‌زمان با پیشرفت تکنولوژی، تهدیدات و خطرات امنیتی نیز پیشرفته‌تر از قبل می‌شوند. مجرمان سایبری خیلی سریع‌تر از کاربران، خود را با فناوری روز هم راستا می‌کنند. بنابراین، در چنین شرایطی، تامین امنیت برای شرکت‌ها و کسب‌و‌کار‌هایی که از فناوری روز بهره می‌برند، به بحثی مهم و قابل توجه تبدیل می‌شود. طبق آماری که اخیرا به دست آمده، حجم حملات باج‌افزاری و وسعت تخریب آنها بیشتر از قبل شده است. به همین ترتیب، رشد حملات DDoS و APT نیز برای سازمان‌ها میلیارد‌ها دلار خسارت به بار آورده است. شرکت‌های پر‌بازده و معتبری که قربانی حملات سایبری شده‌اند، به دلیل ترس از دست دادن اعتبار و موقعیتشان، به ندرت در مورد مشکلات امنیتی خود صحبت می کنند.

برای بر‌طرف کردن چنین مشکلاتی، جای قوانین و سیاست‌های قدرتمند سایبری خالی است. بنابراین دولت‌ها باید بعد از دریافت شکایات مربوط به حملات سایبری، به سرعت وضع قوانینی از به خطر افتادن اعتبار یا سود کسب‌و‌کار‌ها حمایت کند.

در نتیجه بخش بزرگی از مشکلات نشت داده، به دلیل عدم آشنایی با امنیت سایبری و روش صحیح استفاده از تکنولوژی است. باید توجه داشت که دولت‌ها می‌توانند در کاهش خطرات و تهدیدات اینتذنتی گام موثری بر‌دارند. همچنین مهرت کافی برای شناسایی و توقف بد‌افزار‌، تروجان، بک‌دور و سایر حملاتی از این دست، اهمیت ویژه‌ای دارد.