خطرناک‌ترین انواع ویروس‌ها را بشناسید

معرفی 10 ویروس خطرناکی که کامپیوتر و گوشی هوشمند شما را تهدید می‌کند

در دنیای مدرنی که می‌توان هر کاری را به سادگی و به صورت آنلاین در داخل منزل انجام داد، تهدیدات امنیتی متعددی وجود دارد که می‌تواند برای دستگاه‌ها، فایل‌‌ها و داده‌های مهم شما خطر‌آفرین باشد. برخی از این تهدیدات خیلی جدی نیستند، اما برخی دیگر قدرت آسیب‌رسانی بالایی دارند.

در این مطلب به بررسی 10 ویروسی می‌پردازیم که می‌توانند تهدیدی جدی برای دستگاه‌های شما باشند.

 

1- رباینده مرور‌گر‌ (Browser Hijacker)

آیا تا به حال بدون وارد کردن URL داخل مرور‌گرتان، ناگهان به صفحات مشخصی پرتاب شده‌اید؟ این دقیقا همان کاری است که یک رباینده مرور‌گر انجام می‌دهد. این نوع از ویروس‌ها به راحتی‌ها توسط یک آنتی ویروس مناسب، قابل شناسایی هستند.

 

2- آلوده‌‌کننده فایل (File Infector)

ویروس File Infector، یکی از شناخته شده‌ترین ویروس‌ها در فضای مجازی است. این ویروس با متصل شدن به فایل‌های داخل هارد‌ دیسک شما، فایل‌هایتان را آلوده می‌کند. این فایل‌ها می‌توانند به هر فرمتی باشند، اما در معرض خطر‌ترین آنها، Document و فایل‌های ویدیویی هستند.

 

3- ویروس‌ چند شکلی (Polymorphic Virus)

شناسایی این نوع ویروس‌ها به دلیل تغییرات دایمی عملکرد‌شان بسیار دشوار است. این ویروس‌ها می‌توانند خود را کد‌گذاری کرده و به این مکان شناسایی شدن توسط آنتی ویروس‌ها را از بین می‌برند.

 

4- ویروس کد منبع (Source code Virus)

این ویروس به دنبال  کد منبع دستگاه شما می‌گردد تا آن را آلوده کند. در مواقعی، این نوع ویروس می‌تواند به‌شدت خطرناک باشد. با این حال، این ویروس به کمک آنتی ویروس از بین خواهد رفت.

 

5- ویروس رمز‌گذاری شده (Encrypted Virus)

ویروس‌های رمز‌گذاری شده با رمز‌دار کردن خود، از حمله آنتی ویروس در امان می‌ماند. این ویروس الگوریتم آشکار‌ساز رمز را نیز همراه خود دارد که می‌توان از آن جهت شناسایی ویروس استفاده کرد.

 

6- ویروس چند بخشی (Multipartite Virus)

همان‌طور که از اسم این ویروس پیدا است، می‌تواند به بخش‌های مختلفی از سیستم آسیب وارد کند. این بخش‌ها شامل مموری، فایل‌ها و بوت سکتور هستند.

 

7- ویروس فایل (File Virus)

این ویروس خود را به انتهای فایل‌ها متصل می‌کند. اگرچه آسیبی به فایل‌ها وارد نمی‌کند، اما عملکرد آنها را متوقف می‌کند. با این وجود، نرم‌افزار‌های آنتی ویروس مناسب می‌توانند این نوع ویروس‌ها را از بین ببرند.

 

8- ویروس ماکرو (Macro Virus)

این ویروس فایل‌هایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که توسط شرکت‌های پشتیبانی کننده ماکرو تولید شده‌اند. از جمله رایج‌ترین فایل‌هایی که مورد حمله این نوع ویروس قرا می‌گیرند Word, Exel و Powerpoint هستند. افراد معمولا نا‌آگاهانه این ویروس‌ را از اینترنت دانلود می‌کنند.

 

9- ویروس بوت سکتور (Boot Sector Virus)

این ویروس بیشتر دستگاه‌های فلاپی را مورد حمله قرار می‌دهد. امروزه تقریبا کسی از فلاپی دیسک استفاده نمی‌کند. اما این ویروس برای شخصی که هنوز از فلاپی دیسک استفاده می‌کند می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

 

10- ویروس فت (FAT Virus)

این نوع از ویروس سیستم تخصیص فایل شما را مورد حمله قرار می‌دهد، بخشی که اطلاعات مهم در مورد فایل‌های داخل دستگاه شما، در آن قرار گرفته است. چنانچه این ویروس به سرعت از بین برده نشود، مشکلات بلند مدتی را برای سیستم شما ایجاد خواهد کرد.