آیا مشتریان بانک‌ها از ایمنی کامل برخوردارند؟

به سرقت رفتن میلیون‌ها روپیه در نتیجه نقص امنیتی یک بانک هندی

هفته گذشته هکر‌ها با هدف قرار دادن بانک Cosmos در هند، طی حملاتی متعدد مبالغ قابل توجهی را در طول چند روز از حساب‌های مختلف برداشت کردند. این هکر‌ها از تراکنش 12 هزار خود‌پرداز در 28 کشور استفاده کرده و طی تنها 7 ساعت 780 میلیون روپیه به جیب زدند. بعد از آن 25 میلیون روپیه داخل هند جا به جا شد. اوضاع زمانی بدتر شد که 135 میلیون روپیه به کمک تراکنش سوئیفت به نهادی در هنگ کنگ انتقال پیدا کرد.

کسانیکه به این شیوه از دستگاه‌های خود‌پرداز سرقت می‌کنند، غنایم حاصل از آن را صرف کسب سود‌های اندک مانند خرید کارت هدیه و شارژ کیف پول‌های اینترنتی و غیره با هم قطارانشان می‌کنند. این دست از حملات توسط گروه‌های مشخصی برنامه ریزی و هماهنگ می‌شود.

به گفته مقامات رسمی هند، هکر‌ها با نفوذ و نصب بد‌افزار‌ها و برنامه‌هایی خاص، اطلاعات کارت بانکی افراد را به می‌دزدند. نقل و انتقالات مالی داخل هند توسط OTP (پسورد یکبار مصرف) صورت می‌گیرد، اما تراکنش‌های خارج از این کشور نیازی OTP نداشته و در نتیجه اطلاعات بانکی افراد به راحتی قابل دسترسی خواهد بود.

با توجه به اینکه نقل و انتقالات مالی گسترده‌ای توسط Indian Origin Card خارج از هند و بدون نیاز به رمز یکبار مصرف صورت می‌گیرد، اطلاعات بانکی و کاربری اشخاص در معرض خطر سرقت قرار دارد. این موضوع میزان حملات مربوط سیستم‌های سوئیفت را طی سال‌های اخیر افزایش داده است. صنعت بانکداری هند با هدف قرار دادن این نقص امنیتی قادر خواهد بود این نوع حملات را سرکوب کرده و امنیت کاربران را تضمین کند.