پر‌رنگ شدن نقش IoT در جوامع امروزی

زمانی‌که اینترنت برای اولین‌بار به دنیا معرفی شد بسیاری در سراسر دنیا شگفت زده شدند. سال‌ها پس از آن اینترنت اشیا (IoT) معرفی شد که به همان اندازه دنیا را تحت تاثیر قرار داد. در حال حاضر اینترنت اشیا از جمله دستاورد‌های بشر به‌شمار می‌رود که با سرعت در حال گسترش است.

IoT متشکل از کامپیوتر‌های متصل به هم است که با یکدیگر تبادل اطلاعات دارند. در گذشته برای تبادل داده از کامپیوتر‌ها غول‌پیکر استفاده می‌شد، اما امروزه در کامپیوتر‌های شخصی و وسایل کوچک دیجیتالی نیز می‌تواند از فناوری IoT بهره برد.

این گجت‌ها قابلیت یکی شدن با ماشین لباسشویی،‌ تلویزیون، سیستم‌های پخش موسیقی و غیره را دارند. این هماهنگی و ارتباط، ازتباط ماشین به ماشین (M2M) نام دارد. ارتباط ماشین به ماشین اکثراً برای کنترل از راه دور استفاده می‌شود. این ارتباط شامل ارتباط با تمامی اشیا متصل به اینترنت است که کمترین میزان دخالت انسان در آن دیده می‌شود.

ایده بهره‌گیری از IoT در منازل و سازمان‌ها برای حفاظت از هر آن چیزی است که داخل و خارج آن‌ها قرار گرفته است. به این ترتیب، امنیت خانواده و سازمان به‌شکل موثری افزایش یافته و از هر‌گونه اتلاف انرژی و وقت جلوگیری می‌شود. امروزه سازمان‌ها از پیشرفت دانش بشر در جهت طراحی خودرو‌های خود‌ران،‌ خانه‌ها و گوشی‌های هوشمند و غیره استفاده می‌کنند.