تکنولوژی نسل پنجم 5G بی‌­سیم نوآوری تازه­‌ای است که به منظور سرعت بخشیدن و بالا بردن حساسیت سیستم­‌های بی­‌سیم طراحی شده است. با وجود 5G، سرعت تبادل اطلاعات به 20 گیگابیت بر ثانیه می­‌رسد، از سوی دیگر، این فناوری با ارائه پهنای باند وسیع‌­تر و تکنولوژی بی­‌سیم پیشرفته، حجم تبادل اطلاعات را افزایش می­‌دهد.

سیستم بی­‌سیم این فناوری شامل پایانه­‌های سلولی جزءبندی شده­‌ای است که داده­‌ها را از طریق امواج رادیویی ارسال می­‌کند. نوآوری نسل چهارم 4G تکنولوژی بی­‌سیم تکامل بلند مدت (LTE) است که به زودی 5G جای آن را خواهد گرفت. گفته می­‌شود 5G سرعت اینترنت را تا 10 گیگابیت بر ثانیه افزایش خواهد داد و 5G بارگذاری فایل­‌ها و کلیه فعالیت­‌های اینترنتی شتاب بیشتری خواهد گرفت.

فناوری 5G از امواج میلی متری که در فرکانس­‌های بین 30 تا 300 گیگاهرتز انتشار پیدا می­‌کنند، بهره می­‌گیرد. با توجه به اینکه این امواج میلی متری از دیوار ساختمان­‌ها و سایر اشیا سخت عبور نمی­‌کنند،‌ در 5G ازسلول­‌های کوچک یا Small Cells استفاده خواهد شد.

هدف توسعه 5G ایجاد ارتباط ماشین به ماشین بوده است، در نتیجه، صنایع مختلف خواهند توانست با استفاده از اتصالات بی­‌سیم در کاهش هزینه و بهبود روند تولید گام‌­های بزرگی بر­دارند.

شرکت­‌هایی از جمله T-Mobile ،Sprint و Qualcomm از جمله کمپانی­‌هایی هستند که قصد دارند در آینده از اینترنت 5G استفاده کنند.