شیوه‌هایی جهت حفاظت از داده‌های شخصی ذخیره شده در گوشی‌های تلفن همراه

تاکنون، خبر‌های متعددی مبنی بر انتشار اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی کاربران توسط اپراتور‌های تلفن همراه منتشر شده است. اطلاعات شخصی افراد از جمله موقعیت مکانی، وب‌سایت‌های بازدید شده توسط کاربر، پیغام‌های رد و بدل شده در فیس‌بوک و واتساپ توسط برخی از برنامه‌های کاربردی مخرب به سرقت می‌رود. اخیراٌ، گوگل حدود 85 برنامه کاربردی را که دارای تبلیغ افزار بودند، از فروشگاه خود حذف کرد.

استفاده از وای فای عمومی، یکی از دلایلی است که باعث ظاهر شدن پاپ آپ‌های تبلیغاتی روی دستگاه‌های موبایل کاربران می‌شود. اتصال به وای فای‌های عمومی می‌تواند اطلاعات شخصی شما را به صورت نا‌خواسته در اختیار هکر‌ها قرار دهد. در صورت اتصال به شبکه‌های بی‌سیم عمومی،‌ ممکن است صفحات پاپ آپ جعلی گوگل و فیس‌بوک روی گوشی‌هایتان ظاهر شود. این صفحات جعلی کاربر را تشویق می‌کنند که اطلاعات حساس و مهم خود را وارد کند.

روش‌های وجود دارد که می‌تواند در محافظت از جزییات مربوط به داده‌های شخصی و ایمن ماندن در برابر این صفحات جعلی، به کاربر کمک کند:

  • اگر برنامه کاربردی‌ای به صورت نا‌خواسته‌ روی گوشی شما نصب شد، به سرعت آن را لغو نصب کنید. در صورتی که تعداد این قبیل برنامه‌های کاربردی ناآشنا بیشتر از یک مورد بود، بهتر است گوشی موبایل خود را ریست کنید.
  • توصیه می‌شود به جای استفاده از منابع و وب‌سایت‌های نا‌شناخته، برنامه‌های کاربردی مورد نیاز خود را از فروشگاه ایمن گوگل پلی دانلود کنید.
  • در تنظیمات سیستم‌عامل اندروید، دانلود برنامه‌های کاربردی از منابع نا‌امن را غیر‌فعال کنید.
  • هنگام بازدید از وب‌سایت‌های مختلف و ثبت نام در آنها، هیچگاه جزییات اطلاعات شخصی خود از جمله رمز عبور یا شناسه کاربریتان را با سایرین به اشتراک نگذارید.
  • هرگز پیوست‌های ایمیل‌های ارسال شده از سوی فرستندگان نا‌آشنا را باز یا دانلود نکنید.
  • تا آنجاییکه امکان دارد به شبکه‌های وای فای عمومی متصل نشوید.
  • آنتی‌ویروس نصب شده در گوشی خود را دائماً به‌روزرسانی کنید.