مجرمین سایبری تهدیدی برای تمام کسب‌وکار‌ها به‌شمار می‌روند، چه کسب‌و‌کار‌های بزرگ چه کوچک، همگی در طول دوران فعالیت خود، با جرائم سایبری دست و پنجه نرم می‌کنند. بااین حال، کسب‌و‌کار‌های کوچک بیشتر از سایرین در معرض آسیب قرار دارند، زیرا معمولاً از دانش و قابلیت‌های لازم برای مقابله تهدیدات رو به رشد سایبری محروم هستند.

خیلی از این کسب‌و‌ار‌های کوچک، تصور می‌کنند به دلیل اینکه بخش کوچکی از بازار را در اختیار دارند، پس کمتر مورد حملات سایبری قرار می‌گیرند و در نتیجه برنامه ریزی درستی برای ایستادگی در برابر تهدیدات نخواهند داشت. در نتیجه، چنین شرکت‌هایی به محض رو‌به‌رو شدن با حملات سایبری و مواجهه با پیامد‌های ناخوشایند آن، از سوی سهامداران و مشتریان خود مورد شکایت قرار می‌گیرند.

چنانچه کسب‌و‌کاری تحت تاثیر یک حمله سایبری قرار بگیرد، دو راه برای آن وجود خواهد داشت. راه اول این است که باج را به هکر‌ها پرداخت کنند یا راه دوم را انتخاب کنند و تمام اطلاعات را پاک کرده و آنها را دوباره از فایل پشتیبان گیری که از قبل تهیه کرده‌اند، بازیابی کنند.

سازمان‌های بزرگ دائماً در حال تهیه پشتیبان گیری از داده‌های خود هستند، در نتیجه در مواقع خطر بهتر خواهند توانست با آن رو‌به‌رو شوند. در نقطه مقابل،‌ سازمان‌های کوچکتر هر از گاهی از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه می‌کنند.

در چنین حالتی،‌ به صاحبان کسب‌و‌کار توصیه می‌شود که پیش از پرداخت هر‌گونه باجی به هکر‌ها، مراقب اطلاعات خود باشند. چون هیچ تضمینی وجود ندارد که در ازای پرداخت مبلغ درخواستی مهاجمان، اطلاعات سازمان‌ها به آنها بازگردانده شود. قبول پرداخت باج تنها هکر‌ها را تشویق می‌کند که حملات خود را بار‌ها تکرار کنند.

یکی از به صرفه ترین روش‌ها برای کاهش خطر حملات سایبری،‌ آموزش به کارکنان است. چراکه بیشتر این حملات در اثر خطا‌های انسانی مانند کلیک روی یک لینک ناامن یا فعال سازی ماکروی داخل پیوست پست الکترونیک، رخ می‌دهد. عامل انسانی یکی از آسیب‌پذیرترین بخش یک سازمان به‌شمار می‌رود. سازمان‌ها باید در رابطه با آموزش پرسنل خود حساسیت بیشتری نشان دهند.

هیچ کسب‌و‌کاری نباید اهمیت اتخاذ راهکار‌های امنیتی را در قالب استفاده از نرم‌افزار‌های آنتی ویروسی، نادیده بگیرد. استفاده از یک فایروال مناسب در کنار استفاده از نسخه به‌روز شده آنتی ویروس، به خصوص آنتی ویروسی که قابلیت‌های ضد اسپم، ضد بدافزار و ضد باج افزاری هم داشته باشد، در تامین امنیت یک سازمان بسیار با اهمیت است.

در صورت به خطر افتادن داده‌های حساس یک سازمان، روند رو به رشد و پیشرفت آن کسب‌و‌کار با کندی مواجه خواهد شد. بنابراین بهتر است برای تامین امنیت سازمان خود،‌ از یاری یک کارشناس یا مشاور امنیتی بهره ببرید. این شخص می‎تواند برای مثال با اسکن و بررسی دائمی آدرس IP سازمان، از امنیت اطلاعات شما اطمینان حاصل کند. این کار به تشخیص و جلوگیری از هرگونه اقدام بد‌خواهانه‌ای که ممکن است امنیت آن کسب‌وکار را به خطر بیندازد، کمک کند.