لزوم انجام آزمون نفوذپذیری در کسب و کارها

پیشرفت‌های فناورانه امروزی موجب شده است تا کسب و کارهای متعددی به اینترنت و محیط آنلاین مهاجرت کنند. بعضی از آنها همچنان تمایل دارند که با دنیای دیجیتال، همگام مانده و برخی دیگر نیز تمام کسب و کارشان را بر اساس قدرت خرید آنلاین مردم پایه‌گذاری کرده‌اند. با این وجود، از آنجا که پیچیدگی و شدت حملات سایبری مدام رو به افزایش است تمامی کسب و کارهایی که تصمیم به ارایه خدمات در فضای آنلاین می‌گیرند، در معرض خطر قرار دارند. حتی ایجاد یک زیرساخت قوی فناوری اطلاعات در کنار استفاده از ابزارهای امنیتی خوب نمی‌تواند تضمینی بر ایمن ماندن کسب و کارها از حملات مختلف و متنوع سایبری باشد. این موضوع، نیاز به یک سازوکار دفاعی محکم همراه با راهبردهای امنیتی پیشرفته را الزامی می‌کند. متعاقباً، ضرورت انجام آزمون نفوذپذیری نیز همچنان افزایش می‌یابد.
ما در این مطلب، آزمون نفوذپذیری را در قالب ابزار Nemasis و به منظور درک بهتر آسیب پذیری‌های سیستمی و شبکه‌ای سازمان تشریح می‌کنیم. Nemasis ابزاری جهت شناسایی حفره‌های درون شبکه بوده که ممکن است به عنوان راه ورودی برای مهاجمان به کار گرفته شوند.
چرا سازمان‌ها به آزمون نفوذپذیری نیاز دارند؟
با وجود آسیب پذیری‌های ناشناخته‌ای که احتمال دارد در سامانه‌ها، تجهیزات و سرویس‌های سازمانی وجود داشته و از آنها برای نفوذ به شبکه استفاده شود، با این حال به نظر می‌رسد که سازمان‌ها همچنان به چرایی نیاز به انجام آزمون نفوذپذیری آگاه نیستند.
سازمان‌ها به دلایل زیر، نیازمند انجام نفوذپذیری هستند:
– یافتن آسیب پذیری‌هایی که می‌تواند مورد سوءاستفاده مهاجمان قرار گیرد: مهم‌ترین دلیل ضرورت انجام آزمون نفوذپذیری برای سازمان‌ها، سنجش ابزارها و کنترل‌های امنیتی شبکه آنها است. چنین آزمونی، مناسب‌ترین روش برای شناسایی آسیب پذیری‌های احتمالی شبکه‌های سازمانی است. این آزمون در یک محیط کنترل شده انجام شده و خسارت‌های بالقوه‌ای که ممکن است از آسیب پذیری‌ها نشأت گیرند را نشان می‌دهد. معمولاً سازمان‌ها بلافاصله پس از پیاده‌سازی یک ابزار امنیتی جدید یا تغییر در ابزارها امنیتی موجود، این آزمون را انجام می‌دهند. این کار باعث می‌شود تا بتوانند حفره‌های موجود در شبکه را به سرعت وصله کنند.
– کاهش زمان از کار افتادن شبکه: تداوم کسب و کارها با انجام آزمون‌های نفوذپذیری منظم، قابل مدیریت بیشتری است. به منظور کاهش زمان قطعی و بازیابی سیستم‌ها و همچنین داشتن بیشترین میزان بهره‌وری از شبکه توصیه می‌شود که آزمون‌های نفوذپذیری حداقل دو بار در سال انجام شوند. باید توجه داشت که هیچ کسب و کاری از پیامدهای مخرب از کار افتادن شبکه‌ها در امان نیست، از این رو انجام روال‌مند چنین آزمون‌هایی یکی از راه‌های کلیدی داشتن یک کسب و کار ماندگار است.
– پیاده‌سازی ابزارهای امنیتی پربازده: آزمون نفوذپذیری در عین بهبود وضعیت زیرساخت فناوری اطلاعات سازمان، در فهم بهتر حفره‌های امنیتی و تأثیر حملات سایبری بر پروتکل‌های امنیتی موجود توسط کارکنان امنیتی سازمان کمک می‌کند. توصیه می‌شود جهت به دست آوردن نتایج بهتر و اطمینان از ساخت یک سیستم امنیتی قابل اطمینان‌تر، آزمون‌های نفوذپذیری با همراهی تیم شبکه انجام شود.
– انطباق با مقررات: آزمون نفوذپذیری جدای از مسدود کردن دسترسی مجرمان سایبری، انطباق سازمان با مقررات امنیتی تعیین شده برای کسب و کارهای مختلف را تسهیل می‌کند. این مقررات بر اساس استانداردهای مختلفی مانندPCI ، HIPAA ، GDPR و سایر اصول کاربردی به وجود آمده‌اند. سازمان‌هایی که با این مقررات سازگاری ندارند، ممکن است در اثر به وجود آمدن یک حفره امنیتی مشمول جریمه شوند چرا که این مقررات، انجام بازرسی‌های امنیتی و آزمون نفوذپذیری زمان‌بندی شده را الزامی کرده‌اند.
– محافظت از اعتبار سازمان: شهرت و اعتبار سازمان‌ها به مسایلی همچون از بین رفتن اعتماد مشتریان پیوند خورده است و معمولاً پس از وقوع یک رویداد امنیتی، به وجهه آن سازمان در اذهان عمومی خدشه وارد می‌شود. بنابراین آزمون نفوذپذیری به سازمان در حفظ ارزش برند و وفادار ماندن مشتریان و نیز راهبردهای جذب مشتریان کمک خواهد کرد.

Nemasis ثابت کرده است که پاسخ نهایی به نیازهای امنیتی و تدافعی سازمان‌ها است. این ابزار نه تنها به سازمان‌ها برای داشتن یک سیستم امنیتی غیرقابل نفوذ کمک می‌کند بلکه با حفاظت از اعتبار سازمان، به برنامه‌های بازاریابی آن نیز کمک شایان توجهی خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + ده =

مقالات مرتبط