آزمایش 21 بسته امنیتی در ویندوز 10

به لطف ویندوز 10، عمر رایانه‌های بدون محافظ به سر آمده است. با وجود عملکرد نسبتاً خوب ویندوز دیفندر مایکروسافت، محصولات دیگری هم وجود دارند که می‌توانند در افزایش امنیت سیستم‌های کاربری نقش ویژه‌ای ایفا کنند. این محصولات، قابلیت‌های امنیتی بیشتری را نسبت به ویندوز دیفندر ارایه کرده و از عملکردهای بهتری نیز برخوردارند. پس از انجام آزمایش‌های متعدد بر روی 21 بسته نرم افزاری در آزمایشگاه AV-TEST، بعضی از آنها عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند.
از آنجا که مجرمان سایبری در پی درآمد سریع هستند، برای دریافت باج جهت داده‌های سرقتی، هیچ گونه تفاوتی را میان اشخاص حقیقی و شرکت‌ها قایل نمی‌شوند. بالاخره هر چیزی یک بهایی دارد، هر فردی که به این موضوع توجهی نکند ضربه‌اش را خواهد خورد. نرم افزارهای امنیتی خوب، احتمال افتادن در دام حملات سایبری را به شکل چشم‌گیری کاهش می‌دهند.
آزمایشگاه AV-TEST، 21 نرم افزار امنیتی موجود در بازار را در زمینه محافظت، کارایی و قابلیت استفاده مورد بررسی قرار داده است. ارزیابی‌های انجام شده به شکل پیش‌فرض، ویندوز دیفندر را که درون کد سیستم مایکروسافت تعبیه شده است در آزمایش‌ها در نظر گرفته‌اند.

11 مورد از بسته‌های امنیتی که بالاترین امتیازها را کسب کردند:

کیفیت و قابلیت اعتماد بسته‌های امنیتی، به طور پیوسته در طول سال‌های اخیر افزایش پیدا کرده است. این آزمایش نشان می‌دهد که کاربران می‌توانند شریک امنیتی قابل اعتماد خود را از بین این بسته‌ها انتخاب کنند. در این آزمایش، هر بسته نرم افزاری فرصت کسب 6 امتیاز در هر سه فاز محافظت، کارایی و قابلیت استفاده را دارد. اگر هر یک از بسته‌های منتخب، به امتیاز 17.5 یا حداکثر نمره 18 دست یابد علاوه بر دریافت گواهینامه، به عنوان برترین محصول امنیتی نیز شناخته خواهد شد. در این آزمایش، 11 مورد از 21 بسته امنیتی توانستند جایزه بهترین محصولات امنیتی را کسب کنند. پنج محصول دیگر، امتیاز 16 تا 17 را به دست آورده و تنها 5 مورد از آنها امتیازی زیر 16 داشتند.
برترین محصولات در زمینه تشخیص، با نمره 18 عبارتند از: Kaspersky، McAfee و Symentec. بسته‌های نرم افزاری Avast، AVG، Avira، BitDefender، F-secure، مایکروسافت، Trend Nicroو Vipre Security با امتیاز 17.5 دنباله‌روی این محصولات بوده و در لیست برترین محصولات در زمینه شناسایی تهدید قرار گرفتند.

محافظت؛ قابلیت اصلی محصول

اولین سؤالی که به ذهن کاربران خطور می‌کند این است که: «این برنامه امنیتی تا چه اندازه در شناسایی مهاجمان، عملکرد خوبی دارد؟». کارشناسان AV-TEST با یک آزمایش محافظتی جامع به این پرسش پاسخ می‌دهند. در یک دوره دوماهه، آزمایشگاه هر برنامه را در دو فاز بررسی می‌کند: آزمایش‌های دنیای واقعی که شامل شناسایی یک نمونه بدافزاری کاملاً جدید است که آزمایشگاه از روی وب سایت‌ها و ایمیل‌های جدید جمع‌آوری کرده است. فاز دوم نیز شناسایی تهدیدهای قدیمی‌تر شناخته شده است که نمونه‌های این بدافزارها حدود 2 هفته قدمت دارند.
در تمامی این فازها، هر پنج نرم افزار در تمامی آزمایش‌ها نمونه بدافزاری را به درستی شناسایی کردند. این پنج نرم افزار عبارت از Comodo، Kaspersky، Microsoft، Symantec و Trend Micro هستند. بسته‌های Avast، AVG، Bitdefender و PC Matic با اندکی خطا در آزمایش‌های دنیای واقعی توانستند با شناسایی 99.5 درصد از نمونه‌های بدافزاری، پشت سر برنامه‌های پیشرو قرار گیرند.
Avira، BullGuard، CheckPoint Zone Alarm، F-secure، K7 Computing، McAfee و Vipre Security با اندک خطاهای متغیری در بحث شناسایی، امتیازهای پایین‌تری کسب کردند. با این وجود در حوزه محافظت، کلیه بسته‌های نام برده شده توانستند امتیاز کامل 6 را به دست بیاورند.

کند شدن سیستم جزو گزینه‌ها نیست

اگر نرم افزار امنیتی در زمان کار یا بازی باعث کند شدن سیستم شود، کاربران سعی می‌کنند از دست آن نرم افزار خلاص شوند. به همین دلیل به منظور بررسی کارایی نرم افزار، آزمایش‌ها به گونه‌ای طراحی شدند که میزان کندی سیستم‌ها به وسیله نرم افزارهای امنیتی را نشان دهند. یک رایانه رومیزی ساده و یک رایانه قوی، به عنوان دستگاه‌های مرجع جهت انجام این آزمایش‌ها مورد استفاده قرار گرفتند. زمان، ثبت شد تا مدت بارگذاری تعداد زیادی وب سایت، ابزارهای دانلود، نصب و راه‌اندازی و کپی کردن فایل‌ها مشخص شود. در ادامه، این رویه با هر برنامه امنیتی که بر روی سیستم نصب شده است، تکرار و نتایج زمان‌سنج‌ها با هم مقایسه شده‌اند.
یافته‌ها قطعاً برای بسیاری از کاربران جالب است: 9 مورد از این نرم افزارها تأثیر ناچیزی بر روی سرعت رایانه‌های مورد آزمایش داشته و در این حوزه امتیاز 6 را کسب کردند. Bitdefender، F-secure، K7 Computing، Kaspersky ، McAfee، Microworld، PC Matic، Symantec و Vipre Security بسته‌هایی هستند که بالاترین امتیاز را کسب کردند.
از میان سایر نرم افزارهای امنیتی باقیمانده، 8 نرم افزار دیگر که تأثیر بسیار اندکی بر روی سرعت سیستم داشته‌اند امتیاز 5.5 را کسب کردند. این بسته‌ها عبارتند از: Avast، AVG، Avira، BullGuard، Comodo، G Data،Microsoft و Trend Micro.
تنها برنامه‌های Check Point، Malwarebytes،AhnLab و Protected.net نسبت به باقی آنتی‌ویروس‌ها موجب کندی سیستم شدند. نرم افزارهای گفته شده در این بخش، امتیازی بین 4 تا 5 داشتند.

 

آزمایش میزان تشخیص‌های اشتباه

وقتی سیستم امنیتی، به اشتباه یک نرم افزار بی‌ضرر را ناگهان قرنطینه، مسدود یا پاک می‌کند وضعیت، بسیار آزاردهنده می‌شود. به همین دلیل در آزمایش قابلیت استفاده، آزمایشگاه، قدرت تشخیص دوست از دشمن را در برنامه‌های امنیتی می‌سنجد. برای این کار 1.4 میلیون فایل پاک در هر رایانه توسط نرم افزارهای امنیتی مورد آزمایش قرار می‌گیرد. علاوه بر این، آزمون‌گرها از صدها وب سایت، بازدید کرده و چندین نرم افزار محبوب را نصب و راه‌اندازی می‌کنند. اگر ابزار امنیتی کارش را به درستی انجام دهد، قاعدتاً پیام خطایی در طول این آزمون نشان نخواهد داد.
نرم افزارهای Avira، Kaspersky، Symentec و Protected.net این آزمون را به بهترین وجه ممکن و بدون اعلام هیچ‌گونه هشداری گذراندند. Avast، AVG، Check Point، McAfee، Microsoft و Trend Micro همگی یک خطا از خود نشان دادند. همه این برنامه‌ها بابت عملکردی که در این مرحله داشتند امتیاز 6 را کسب کردند.
این تولیدکنندگان هم تعداد خطاهایشان بین 3 تا 7 بوده و امتیازی حدود 5.5 کسب کردند: AhnLab، Bitdefender، F-secure،BullGuard ، MicroWorld و Vipre Security. سایر نرم افزارها خطاهای بسیاری از خود نشان دادند و نمره 5 را به دست آورند. GData با 15 خطا، امتیاز 4.5 و PC Matic با 52 خطا امتیاز 3 را به دست آورد.

 

نرم‌افزارهای رایانه‌ای خوبی که می‌توانند شریک خوبی هم برای نرم افزار دفاعی ویندوز 10 باشند

در این آزمون، آزمایشگاه توانست 11 نرم افزار خوب را از میان 21 نرم افزار امنیتی با بالاترین امتیازها شناسایی کند. برنامه‌هایی مثل Kaspersky، McAfee و Symantec با امتیاز 18، به بالاترین امتیاز ممکن دست یافتند. 8 بسته امنیتی دیگر نیز در این آزمایش به امتیاز بالای 17.5 رسیدند. این گروه، نرم افزار Defender درون ویندوز را نیز شامل می‌شود. این بحث که Defender به تنهایی محافظت مورد نیاز برای ویندوز را فراهم می‌کند قابل انکار نیست ولی همچنان خطاهایی را نیز در شناسایی ابزارهای بی‌ضرر از خود نشان می‌دهد. همچنین مایکروسافت، به ناچار به این مطلب اعتراف کرد که بسیاری از برنامه‌های Defender در اکتبر 2019 به دلیل به‌روزرسانی‌های مشکل‌دار غیرفعال شدند.
این مطلب را نباید فراموش کرد که مایکروسافت دیفندر تنها یک لایه محافظتی ارایه می‌دهد و قابلیت دیگری ندارد. در این مقایسه، سایر نرم افزارها قابلیت‌های بیشتری همچون ابزارهای افزونه، محافظت از داده‌های خصوصی VPN و کنترل والدین را نیز ارایه می‌دهند. در نهایت این خود کاربران هستند که باید بر اساس نیازهای‌شان، تصمیم‌گیری نهایی را انجام دهند.