با چه استراتژی از کسب و کارمان در برابر حمله سایبری محافظت کنیم؟

با پدیدآمدن کرونا روزبه‌روز شرکت‌های بیشتری کسب‌وکارشان را وارد فضای آنلاین می‌کنند و همین مسئله اهمیت امنیت سایبری را افزایش می‌دهد. شرکت‌های کوچک و متوسط باید برای به‌حداقل‌رساندن خطر رخنه‌های امنیتی، از داده‌ها و دارایی‌های خودشان حفاظت کنند.

امروزه به دلیل پیچیده‌شدن حمله سایبری، سازمان‌ها با چالش‌های امنیتی بی‌سابقه‌ای روبرو هستند. شناسایی تهدیدات سایبری نقش مهمی در پیاده‌سازی تدابیر امنیتی دارد. در چنین شرایطی شاهد افزایش حمله سایبری به‌ویژه بر علیه شرکت‌های کوچک و متوسط هستیم. در این دوران قوانین مربوط به حفاظت از داده‌ها هم سخت‌گیرانه‌تر شده  است و شرکت‌های مختلف صرف‌نظر از میزان بزرگی آنها تحت‌نظر هستند.

شرکت‌های کوچک و متوسط در برابر حمله سایبری آسیب‌پذیرتر هستند و این حملات باعث کاهش بهره‌وری، ایجاد مشکلات مالی و آسیب رسیدن به اعتبار شرکت‌ها می‌شود. ازآنجایی‌که مهاجمان سایبری بین شرکت‌های کوچک و بزرگ تفاوتی قائل نیستند، شرکت‌های کوچک‌تر هم باید مطمئن شوند که امنیت داده‌های حساس خود حفظ می‌شود و فعالیت کسب‌وکارشان ادامه پیدا می‌کند.

مدیران اجرایی و مدیرعامل‌های سازمان‌ها باید بیشتر از هر چیزی به امنیت سایبری سازمان خود اهمیت بدهند. باتوجه‌به اینکه عرصه امنیت سایبری همواره روبه‌رشد و توسعه است، ممکن است انتخاب نقطه شروع سخت باشد. به‌ویژه برای شرکت‌های کوچک و متوسط، شروع فرایند رسیدگی به تهدیدات سایبری چالش‌برانگیزتر است. به همین خاطر در این مقاله از escaniran راهکارهای مفیدی را برای شما فراهم کرده‌ایم.

تهدیدات امنیت اطلاعات در شبکه های اجتماعی

تهدیدات امنیت اطلاعات در شبکه های اجتماعی

 

چرا هکرها، مشاغل کوچک و متوسط را هدف می‌گیرند؟

به‌طورکلی، استراتژی امنیت اطلاعات مشاغل کوچک و متوسط چندان سخت‌گیرانه و دقیق نیست. سازمان‌های کوچک برای شناسایی تهدیدات پیشرفته نیاز به دانش و منابع امنیتی در سطح یک سازمان پیشرفته دارند. برای به‌دست‌آوردن موارد ذکر شده باید مبحث امنیت سایبری و حریم خصوصی را در اولویت مهم خود قرار بدهند و سرمایه‌گذاری خوبی را در زمینه امنیت سایبری برای خود رقم بزنند.

بسیاری از مشاغل کوچک و متوسط باور دارند که به دلیل کوچک بودن کسب‌وکارشان، اهمیت زیادی برای مهاجمان ندارند در نتیجه متکی بر اصل “ایجاد امنیت از طریق ابهام” هستند. به همین دلیل، چنین مشاغلی برای هکرهایی که در جستجوی آسیب‌پذیری هستند، هدف ساده‌تری محسوب می‌شوند.

بر اساس یک مطالعه جدید، تقریباً 43 درصد از حمله سایبری، مشاغل کوچک و متوسط را هدف می‌گیرند. درحالی‌که تنها 14 درصد از این مشاغل، در برابر چنین تهدیداتی حفاظت شده‌اند.

رایج‌ترین نوع حمله سایبری که مشاغل کوچک و متوسط را هدف می‌گیرند عبارت‌اند از:

  • حملات فیشینگ
  • سرقت و استخراج داده‌ها
  • بدافزار، باج‌افزار
  • تهدیدات پیشرفته و مستمر
  • حملات زنجیره تأمین
  • حملات مبتنی برابر
  • تهدیدات داخلی و حملات روز صفر

صرف‌نظر از ابعاد، شکل یا صنعتی که کسب‌وکار شما در آن فعالیت دارد، مهاجمان سایبری همواره در تلاش برای هدف‌گیری سازمان‌های آسیب‌پذیر هستند. شبکه‌های امنیتی چنین سازمان‌هایی بیشتر در برابر هکرها آسیب‌پذیر هستند مگر اینکه این سازمان‌ها امنیت اطلاعات خود را تقویت کنند. بعلاوه، ممکن است هکرها از مشاغل کوچک و بزرگ به‌عنوان گامی برای نفوذ به سازمان‌های بزرگ‌تر استفاده کنند به‌ویژه زمانی که مشاغل کوچک، جزئی از زنجیره تأمین سازمان‌های بزرگ‌تر باشند.

داشتن استراتژی امنیت سایبری برای مقابله با حملات بسیار ضروری است. پیش‌بینی اینکه چه زمانی حمله رخ می‌دهد غیرممکن است، اما می‌توان با درپیش‌گرفتن تدابیر مناسب، مانع از دسترسی هکرها به شبکه و آسیب رساندن به آن شد.

 

چگونه از کسب‌وکار کوچک خودتان در برابر ریسک‌های امنیت سایبری حفاظت کنید؟

بزرگ‌ترین فاکتور خطر برای بسیاری از مدیران سازمان‌های کوچک، عدم درک ریسک‌هایی است که آنها را تهدید می‌کنند.

امروزه سطح آگاهی و اهمیت امنیت سایبری رو به پیشرفت است؛ اما متأسفانه پیچیدگی و خطر حمله سایبری هم بیش‌ازپیش شده است. در نتیجه، مشاغل کوچک برای مقابله با حمله سایبری پیچیده، نیاز به اقدامات حفاظتی قوی دارند.

راهکارهایی برای مقابله با حمله سایبری و کاهش آسیب‌پذیری امنیت اطلاعات

مقابله با تهدیدات: بازرسی‌های امنیتی منظم، ارزیابی ریسک و تست نفوذ می‌تواند به شما برای شناسایی آسیب‌پذیری‌های بالقوه در شبکه و سیستم‌های خودتان کمک کنند. شناسایی آسیب‌پذیری‌ها و اولویت‌دادن به تلاش‌های امنیتی به شما کمک می‌کند تا حوزه‌های آسیب‌پذیر را شناسایی کند.

ایمن‌سازی شبکه‌ها: با استفاده از فایروال و سایر راهکارهای امنیتی از شبکه‌ها و دستگاه‌های خودتان از جمله وای‌فای، مودم‌ها و سرورهای خودتان حفاظت کنید. مطمئن شوید هنگام ارزیابی شبکه پیمانکاران و کارمندان دورکار شما، از پروتکل‌های امنیتی پیروی می‌کنند.

پیاده‌سازی راهکارهای قوی: با نصب نرم‌افزارهای امنیتی، از کامپیوترهای خود در برابر بدافزار، ویروس‌ها و جاسوس‌افزارها حفاظت کنید. چنین ابزارهایی علاوه بر حفاظت از شما در برابر تهدیدات شناخته شده و ناشناس، هر زمان فعالیت مشکوکی رخ بدهد به شما هشدار می‌دهند.

به‌روز نگه‌داشتن نرم‌افزار: به طور منظم، همه نرم‌افزارها از جمله سیستم‌عامل‌ها، مرورگرها و پلاگین‌ها را با نصب جدیدترین نرم‌افزارهای امنیتی به‌روز نگه دارید. آسیب‌پذیری‌های موجود در نرم‌افزارهای قدیمی، مهم‌ترین هدف مجرمان سایبری هستند.

فعال نگه‌داشتن احرازهویت چندمرحله‌ای: احراز هویت چندمرحله‌ای یک‌لایه امنیتی اضافه ایجاد می‌کند؛ چون در این روش کاربران باید برای دسترسی به‌حساب خودشان، علاوه بر رمز عبور، یک کد منحصربه‌فرد را هم وارد کنند.

ایمن‌سازی و پشتیبان‌گیری از داده‌ها: با رمزنگاری اطلاعات خصوصی، محدودکردن دسترسی به کارمندان مجاز و پشتیبان‌گیری مکرر، از داده‌های خودتان حفاظت کنید. این نسخه‌های پشتیبان می‌توانند به افزایش سرعت بازیابی داده‌ها در صورت وقوع حمله سایبری کمک کرده و تأثیر این حملات را کاهش دهند.

استفاده از یک سیاست قوی برای رمزهای عبور: کارمندان را تشویق به استفاده از رمزهای قوی، طولانی و پیچیده کنید که به طور منظم تغییر می‌کنند.

غفلت‌نکردن از دستگاه‌های موبایل: در خیلی از طرح‌های امنیت سایبری، دستگاه‌های موبایل نادیده گرفته می‌شوند. مطمئن شوید که برای حفاظت از دستگاه‌های کارمندان از آنتی ویروس، رمزنگاری و رمزهایی قوی استفاده می‌شود. همچنین برای مدیریت و حفاظت از این دستگاه‌ها از راه دور، از فناوری‌های مدیریت دستگاه‌های همراه استفاده کنید.

انتخاب بهترین خدمات امنیت سایبری: از راهکارهای سازمانی، شرکتی استفاده کنید که امنیت اطلاعات شما را در بهترین حالت ممکن حفظ کند. مطمئن شوید که چنین شرکتی یک تیم پشتیبانی قوی دارد تا در صورت نیاز به شما سریعاً کمک می‌کند. همچنین قابلیت کنترل از راه دور برای سازمان شما آرامش خاطر فراهم می‌کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + 18 =

مقالات مرتبط