خطری بزرگ در کمین امنیت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی

با ورود پلتفرم‌های اجتماعی و افرادی که از این کانال‌های ارتباطی استفاده می‌کنند، شدیداً باید مواظب امنیت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی خود باشند. مخصوصاً در فضای پیچیده امنیت سایبری امروزی، شرکت‌ها باید به روش‌های مختلفی از امنیت اطلاعات خود دوچندان بیشتر محافظت کنند. باوجود پیشرفت در تکنولوژی چشم‌انداز تهدیدات سایبری هم روزبه‌روز تغییر پیدا می‌کند و مهاجمان تکنیک‌های حمله خود را قوی‌تر و پیشرفته‌تر می‌کنند. در نتیجه شرکت‌ها باید نسبت به گذشته بر روی امنیت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی و داده‌های حساس خود محافظت بیشتری داشته باشند.

تهدیدات سایبری از طریق شبکه‌های اجتماعی امروزه مسئله بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. در این مقاله از ای اسکن قرار است در مورد اینکه چطور امنیت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی به مخاطره میوفتد با یکدیگر صحبتی داشته باشیم.

چالش‌های امنیت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی

کاربران شبکه های اجتماعی عموما به صورت روزمره تکه هایی از اتفاقات زندگی و تجربیات کاری خود را به اشتراک می‌گذارند، البته گستردگی افشای اطلاعاتشان بستگی به پلتفرمی دارد که درونش فعالیت می کنند. استفاده از رسانه‌های اجتماعی به عنوان یک کانال ارتباطی در مورد موضوعات مرتبط با کار، راهی آسان برای کارمندان است تا هیجان خود را نسبت به ارائه محصولی جدید بیان کنند یا عکسی از شرکت در یک رویداد به اشتراک بگذارند.

خطرناک‌ترین قسمت در امنیت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی همین چت‌های خصوصی بین همکاران است. در بین این چت‌های خصوصی امکان اینکه اطلاعات حساس شرکت بین همکاران ردوبدل بشود بسیار زیاد است. شرکت‌ها به دلیل این سطح بالای به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات شخصی و سازمانی با چالش‌های مختلفی روبرو هستند.

البته ممکن است این افشای اطلاعات ناخواسته و تصادفی باشد. به طور مثال یک کارمند عکسی از ناهار خود درون دفتر کارش در اینستاگرام منتشر می‌کند و تمامی اطلاعات محسوس و نامحسوس او به انتشار درمی‌آید. در یک سناریو دیگر، یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار ممکن است در یک انجمن Reddit به دنبال کمک به دیگران برای حل یک مشکل خاص در کد خود باشد و به طور غیرعمد کد مالکیتی خود را با او به اشتراک می‌گذارد و این‌گونه امنیت اطلاعات یک سازمان در خطر میفتد و اسرار سازمانی شما در اختیار رقبا و مهاجمان قرار می‌گیرد.

مجرمان سایبری با دسترسی به پروفایل‌های عمومی شما، اطلاعاتی را گردآوری می‌کنند تا در حملات مهندسی اجتماعی خود مورداستفاده قرار بدهند. مجرمان سایبری می‌توانند با استفاده از لینکدین، ساختار کلی یک سازمان را شناسایی کنند. به طور مثال به‌تمامی ایمیل‌های سازمانی و زمان‌بندی تعطیلات کارمندان دسترسی پیدا کنند.

مجرمان سایبری می‌توانند با اطلاعاتی که به دست آورده‌اند، دست به جعل برند، سرقت داده‌ها و حتی رخنه‌های اطلاعاتی عظیم از طریق فیشینگ و حملات مهندسی اجتماعی بزنند. در ادامه مطلب به بررسی تدابیر پیشگیرانه‌ای می‌پردازیم که برای مقابله با این ریسک‌ها، به شرکت‌ها کمک بسیاری می‌کند.

امنیت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی

امنیت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی

پیشی‌گرفتن از تهدیدات امنیت اطلاعات در شبکه‌های اجتماعی

سازمان‌ها نمی‌توانند آنچه توسط کارمندانشان در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، اشراف کامل داشته باشند و آن‌ها را تحت‌نظر بگیرند. به همین خاطر باید به کاربران خود درباره خطر افشای بیش از حد اطلاعات آگاهی‌رسانی کنند. همچنین باید کلاس‌های آموزشی در باب روش‌های حفاظت از داده‌ها، اعتبارنامه‌های کاربری و امنیت اطلاعات شرکتی بگذارند. برای اینکه این کلاس‌های آموزشی تأثیرگذارتر باشند، سازمان‌ها می‌توانند این آموزش‌ها را در قالب بازی‌های آشناکردن کارمندان با نقطه‌ضعف‌های امنیتی و اصول امنیتی انجام بدهند.

در این حوزه می‌توان از فناوری‌ها و سرویس‌های مفید استفاده کرد. برای شناسایی حساب‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی می‌توان از سرویس‌های اسکن استفاده کرد. ابزارهای پیشگیری از فقدان داده‌ها می‌توانند به شناسایی سریع نشت داده‌های حساس و اقدام فوری به‌محض شناسایی این رخنه‌ها، کمک کنند. همچنین می‌توانید به کاربران خودآموزش بدهید که رمزهای عبور خود را مرتباً عوض کنند.

مسئولیت شرکت‌ها برای داشتن تدابیر امنیتی قوی، همسو ماندن با تغییرات فرهنگی و پلتفرم‌های جدید است. کارشناسان امنیت سایبری باید با مسیرهای حمله جدید آشنایی پیدا کنند و از تدابیر و سیاست‌های جدید استفاده کرده و با اصول امنیتی حال حاضر پیش بروند. به همین دلیل شما نیاز به یک استراتژی امنیت سایبری جامع و قوی دارید که هر دو گروه تهدیدات داخلی و خارجی را پوشش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 + ده =

مقالات مرتبط